BT en Metroxpress bundelen de krachten

De krant BT en de dagelijkse gratis krant Metroxpress hebben besloten de krachten te bundelen in de nieuwe onderneming BTMX, die een dochteronderneming wordt van Berlingske Media.

De creatie van BTMX gaat gepaard met een uitgesproken ambitie: de nieuwe onderneming wil de meest gelezen kranten in Denemarken publiceren, zowel digitaal als op papier. “We bundelen de krachten omdat het zin heeft – zowel voor de lezers als de adverteerders en vanuit zakelijk oogpunt. De twee kranten worden dagelijks gelezen door meer dan 600.000 printlezers en 2.5 miljoen digitale gebruikers per maand, dat bereik verwachten we nog uit te breiden. Beide titels zijn meesters in het creëren van content waar veel vraag naar is en onze aanpak naar lezers en commerciële partners is uniek in de markt”, zegt Mette Maix, CEO van Berlingske Media.

“We zijn ervan overtuigd dat een mediabedrijf met zoveel slagkracht op het vlak van redactionele kwaliteit en bereik, een heel sterke positie op de markt kan verwerven. Het is onze ambitie de beste kwaliteit te leveren in zowel de betaalde als de gratis media, zowel op papier als digitaal op je desktop of mobiel toestel”, zegt Maix nog. Op korte termijn zullen beide merken verder werken zoals voorheen maar met nieuwe opportuniteiten om nog betere producten te creëren op basis van een sterke gezamenlijke redactie.

Het nieuwe bedrijf wordt een dochteronderneming van Berlingske Media Group en het aandeelhouderschap wordt verdeeld tussen Berlingske Media (70%) en Metroxpress (30%). Thomas Raun wordt de Managing Director van het bedrijf. Hij is nu CEO van Metroxpress. Raun vervoegt het directieteam van Berlingske Media. Jens Grund, vandaag één van de twee hoofdredacteurs van Berlingske, vervoegt het nieuwe bedrijf als interim-hoofdredacteur. Jonas Kuld Rathje, de huidige hoofdredacteur van Metroxpress, wordt redacteur. “We willen het meest aantrekkelijke aanbod creëren voor klanten in zowel de gratis als betalende media en we zien heel wat mogelijkheden in de combinatie van de twee. De klanten binnen de betaalde omgeving zijn toegewijde fans van alle extra’s die ze krijgen bij de betaalde media. Gratis media zijn anderzijds heel flexibel waardoor ze makkelijk kunnen inspelen op nieuwe trends in de markt. We willen bewijzen dat de combinatie van beide een succesvol concept is”, zegt Thomas Raun.

Begin volgend jaar zal een kleine groep directieleden beginnen werken aan het toekomstige concept van het bedrijf. Dat project moet in de lente afgerond zijn. “Tot 1 januari focussen we op de integratie van de twee bedrijven, met de uitbouw van een gezamenlijke redactie met uniforme IT-systemen en algemene operaties. De eerste maanden van 2017 zullen de lezers al de eerste verbeteringen merken in onze producten. Tijdens de lente zullen we kranten en digitale platformen creëren waarmee we onze positie als de meest gelezen nieuwsmedia kunnen bestendigen”, vertelt Jens Grund.

Door dit nieuwe bedrijf te creëren zullen er synergieën ontstaan en zal er efficiënter gewerkt kunnen worden, met bepaalde overtolligheden tot gevolg.  Een aantal directieleden en managers zullen het bedrijf verlaten onder wie de twee redacteurs van BT tot op heden, Olav Skaaning Andersen en Karl Erik Stougaard alsook verschillende managers van Metroxpress.

“Ik wil mijn dank betuigen aan deze mensen bij de twee kranten. Ze hebben hard gewerkt en met heel wat passie om van deze krant een product te maken dat zich onderscheidt in de markt. Het is onvermijdelijk dat bij de consolidatie enkele geweldige mensen onze onderneming zullen moeten verlaten. Ik wil hen bedanken voor al hun harde werk bij BT en Metroxpress”, zegt Mette Maix.