CIM 2018 uitgelicht: onze sterke merken blinken uit

In een stabiele Vlaamse krantenmarkt blijft newsbrand HLN de absolute nummer 1. Met een bereik van 2.014.000 lezers en surfers vestigt het nieuwsmerk (de krant, de digitale versie, de website en de app) een record en mag het alweer de titel “grootste nieuwsmerk ooit” claimen. Het newsbrand De Morgen blijft stabiel met net geen 400.000 lezers en surfers. Directeur nieuws Paul Daenen: "Uit studies blijkt dat het vertrouwen in journalistiek opnieuw gestegen is in het laatste aantal jaren. Mensen willen de houvast terug, en ze beseffen dat ze die bij ons kunnen vinden."

NINA en DM Magazine, de krantenmagazinemerken, zetten een sterke prestatie neer. NINA groeit (+7%) en blijft met 543.000 lezers en surfers het grootste krantenmagazinemerk. Ook DM Magazine doet het zeer goed met een stijging van 7%.

Bij de magazines zijn er zowel stijgers als dalers. Dag Allemaal versterkt haar marktleiderspositie als grootste weekblad met 1.030.000 lezers. Story, TeVe-Blad en TV Familie/Blik gaan achteruit (met respectievelijk -3%, -5% en -5%). Ook Goed Gevoel/Vitaya tekent een daling op maar blijft wel het grootste maandblad met 525.000 lezers. Humo (papieren + digitale versie) zet een erg mooie stijging neer van 7%, goed voor 551.000 lezers.